اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

میزگرد| عمده بد‌حجابی‌ها‌ی دانشجویان دین‌ستیزانه نیست/ با تبلیغات علیه حجاب در دانشگاه برخورد شود

جمعی از نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در میزگرد بررسی وضعیت حجاب و حیای اسلامی در دانشگاه‌ها ضمن تاکید بر این نکته که باید با تبلیغات علیه حجاب در دانشگاه‌ها برخورد شود، معتقد بودند که عمده بد‌حجابی‌ها‌ی دانشجویان دین‌ستیزانه نیست.

میزگرد| عمده بد‌حجابی‌ها‌ی دانشجویان دین‌ستیزانه نیست/ با تبلیغات علیه حجاب در دانشگاه برخورد شود

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، میزگرد « بررسی وضعیت حجاب و حیای اسلامی در دانشگاه‌ها» با حضور نمایندگان تعدادی از تشکل‌های دانشجویی در این خبرگزاری برگزار شد.

 

 

* آخوندی: در بحث حجاب شاهد یک رهاشدگی در دانشگاه‌ها هستیم

مریم آخوندی عضو شورای مرکزی و مسئول دفتر خواهران انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر در ابتدای این میزگرد گفت: همانطور که می‌دانیم مقام معظم رهبری در دیدار اخیر دانشجویان از دغدغه خود در رابطه با بحث حجاب و حیای اسلامی در دانشگاه‌ها گفتند و از مسئولان آموزش عالی و دانشجویان، بخصوص دانشجویان خواستند به مسئله‌ حجاب و فاصله‌گذاری بین زن و مرد اهمّیّت بدهند و موازین شرعی را در دانشگاه رعایت کنند.

وی ادامه داد: رهبر انقلاب در گذشته نیز در این رابطه تاکیداتی را داشتند و اینکه مجدداً این مسئله را مطرح کردند و بر اساس آنچه که در دانشگاه‌ها مشاهده می‌کنیم، نشان می‌دهد که حرکت خاص و اصلاح خیلی اساسی در این زمینه در دانشگاه ها صورت نگرفته است.

 

آخوندی اظهار داشت: به اعتقاد بنده این موضوع ناشی از دو مورد است، مورد اول بحث نگاه حداقلی، سطحی و ناقصی است که برخی مسئولان مربوطه نسبت به این موضوع دارند.وی افزود: متاسفانه نه تنها در بحث حجاب بلکه در مباحث فرهنگی دیگر هم یک حالت رهاشدگی از سوی مدیریت فرهنگی دانشگاه ها حاکم شده است و به نظر می رسد برنامه خاصی در این زمینه وجود ندارد.

 مسئول دفتر خواهران انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر ادامه داد: همانطور که می دانید حجاب یک مسئله فرهنگی است و برخورد انتظامی و قانونی صرف خیلی نمی‌تواند برای حل مشکلات این حوزه اثرگذار باشد برای همین پرداختن به مسئله ای مانند حجاب نیاز به یک برنامه ریزی جامع در ابعاد مختلف دارد اما متاسفانه این نگاه در سطح مدیران دانشگاهها وجود ندارد.

وی افزود: در این راستا ما می بینیم که متاسفانه صرفاً یک نگاه نظارتی وجود دارد که آن هم با برخورد سلیقه ای انجام می‌شود و خیلی سفت و سخت نیست و در کنار آن نیز آموزش فرهنگی انجام نمی شود و می توان گفت در اکثر دانشگاه ها بحث آموزش و فرهنگ سازی شاید چیزی نزدیک به صفر باشد.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: حجاب پدیده مستقلی نیست ما اگر بخواهیم بدحجابی را به عنوان یک پدیده ببینیم موضوعی است که معلول چند علت دیگر است.

وی ادامه داد: متاسفانه مسئولین فرهنگی دانشگاه اینگونه به مسئله حجاب نگاه نمی کنند، و این مسئله را یک پدیده فرهنگی که احتیاج دارد مشکلات آن ریشه یابی شود؛ نمی‌بینند.

*  اکثر بی‌حجابی‌ها در دانشگاه به دلیل دین ستیزی نیست

آخوندی یادآور شد: اگر بررسی کنیم اکثر دانشجویانی که حجابشان در حدی که در شان محیط دانشگاه باشد نیست، اکثریت به این شکل هستند که نمی‌توان گفت حالت دین ستیز دارند و بدحجابی آنها به خاطر مسئله دین ستیزی است.

 

مسئول دفتر خواهران انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر گفت: آنها بیشتر کسانی هستند که یک سری سوالات و شبهات در رابطه با حجاب دارند و چون این سوالات و شبهات تاکنون پاسخ داده نشده و آموزش ها و دانسته هایی که درباره ماهیت حجاب دارند دانسته‌های است که صرفاً از یک سری رسانه های ضد حجاب دریافت کردند و متاسفانه آنچنان که باید هیچ آموزشی درباره ماهیت و چرایی حجاب داده نشده است ضعف بزرگی است و خیلی کم پیش می آید که با دانشجو در این رابطه صحبت کنند.

* نگاه غلطی به بحث حجاب در دانشگاه‌ها وجود دارد

وی اضافه کرد: پس می‌توان گفت یکی از ریشه‌های اصلی این است که نگاه غلطی به بحث حجاب در دانشگاه‌ها وجود دارد، و موارد دیگر به بحث درد نداشتن نسبت به این موضوع از سویی مسئولان مربوطه است یعنی شاید بحث حجاب را اولویت نمی دانند. گاهی ما با مسئولان دانشگاه که صحبت می‌کنیم انگیزه لازم که بخواهیم این موضوع را حل کنیم نمی‌بینیم.

*  شریفی: عدم شناخت درست باعث ایجاد بی‌حجابی در دانشگاها می‌شود

زینب شریفی مسئول بسیج دانشجویی دانشکده دکتر شریعتی هم در ادامه این میزگرد گفت: یکی از مواردی که به نظر بنده دلیل اصلی برای این است که ما شاهد بی حجابی در دانشگاه ها باشیم عدم شناخت درست این معضل است.

وی با اشاره به سخنان شهید مطهری و شهید بهشتی در رابطه با حجاب، تصریح کرد: مقام معظم رهبری نیز اخیرا به بحث حیا و حجاب اشاره داشتند. ما در دین اسلام مراحلی در این رابطه داریم، ما در درجه اول بحث حیا را داریم، حیا آثار متعددی دارد و یکی از آثار آن عفاف است که حجاب هم یکی از مصادیق عفاف محسوب می شود.

شریفی تصریح کرد: عفاف مصادیق مختلفی دارد در قرآن هم این موارد را به عینه می بینیم، حجاب، راه رفتن، حرف زدن، آرایش کردن و... است که متاسفانه صرفاً روی بحث حجاب زوم می کنیم و به مصادیق دیگر توجهی نداریم در صورتی که اگر ما بخواهیم به صورت ریشه‌ای به موضوع نگاه کنیم و عفاف را در نظر بگیریم مشکلات خیلی راحت تر حل خواهد شد.

 

وی با اشاره به آیاتی که در قران درباره مصادیق عفاف وجود دارد، گفت: ما در سخنان رهبر معظم انقلاب  همواره می‌بینیم که هر جا ایشان در رابطه با بحث حجاب صحبت کردند درباره حیا هم صحبت می کنند اما متاسفانه ما نمی بینیم کسی از مسئولین دانشگاه‌ها در کنار حجاب به این مسئله بپردازند.

* راه حل تمام مشکلات کشور در بیانات رهبر انقلاب وجود دارد

این فعال دانشجویی تاکید کرد: بنده به صورت جدی معتقد هستم راه حل تمام مشکلات کشور در بیانات رهبر معظم انقلاب وجود دارد چه مسائل سیاسی و اقتصادی و چه مسائل فرهنگی، ما در بیانات رهبر معظم انقلاب دقت کنیم می توانیم راحت مسائل مختلف را پیدا کنیم اما متاسفانه افرادی وجود ندارند که بخواهند این مطالب را دقیق بررسی کنند.

* شاهد کارهای موثر و پیش برنده برای برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها نبودیم 

شریفی برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه ها را از مسائل مهمی دانست که می‌تواند به بحث حجاب در دانشگاه کمک کند و تصریح کرد: یکی از مسائلی که مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند بحث کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه ها بود، احساس می کنم این مسئله یکی از مهمترین وظایفی بود که رهبر معظم انقلاب برعهده تشکل‌های دانشجویی قرار دادند.

این فعال دانشجویی اضافه کرد: مقام معظم رهبری از اینکه کرسی‌های آزاد اندیشی پیشرفت چندانی نداشته گلایه کردند. در یکی از دیدارها هم به این اشاره کردند که برای برگزاری کرسی های آزاد اندیشی دقیقاً چه چیزهایی مهم است اما در یک سال گذشته ما شاهد کارهای موثر و پیش برنده در این حوزه در دانشگاه‌ها نبودیم که البته این به خود ما بر می گردد.

وی افزود: مقام معظم رهبری همچنین تاکید کردند که برای برگزاری کرسی های آزاد اندیشی منتظر معاونت های فرهنگی دانشگاه ها نباشید و این کاری است که خود دانشجویان باید انجام دهند. 

شریفی ادامه داد: کرسی‌های آزاد اندیشی از این جهت اهمیت دارند که ما بعد از انقلاب شاهد سوالات و شبهات نسل نوجوان و جوان بودیم و نیاز است که این سوالات و شبهات در کرسی های آزاد اندیشی پاسخ داده شود.

وی افزود: متاسفانه آن دیدی که موجب شده مسئولان دانشگاه‌ها، نهادهای فرهنگی مرتبط و تشکل های دانشجویی به بحث کرسی های آزاد اندیشی نپردازند یک دیده خیلی منفی است و فکر می کنند چیزی که موجب می شود این سوالات به وجود بیاید مسئله ناگواری است، ولی اینکه بعد از انقلاب سوالات زیاد شدند را می توان از برکات انقلاب دانست و اگر این سوالات به وجود نیاید رشدی هم شکل نخواهد گرفت.

* در زمینه تربیت اساتید بسیار بد عمل کردیم

این فعال دانشجویی با اشاره به نقش اساتید در بحث حجاب تاکید کرد: متاسفانه ما در زمینه تربیت اساتید بسیار بد عمل کردیم و از اوایل انقلاب به این حوزه آنچنان توجهی نشده است. ما در حوزه آموزش و پرورش معلم های خوبی تربیت نکردیم، در حوزه آموزش عالی هم اساتید خوبی نتوانستیم تربیت کنیم و این یک ضعف بزرگ است.

وی افزود: ما دانشجویانی را داریم که وقتی وارد دانشگاه می شوند برنامه های خوبی دارند ولی بعد از یک مدت به فکر رفتن از ایران می‌‌افتند و سوالاتی در این رابطه از سوی آنها مطرح می شود، مانند اینکه «من چگونه می‌توانم از ایران بروم» و نکته جالب اینکه برخی اساتید دانشگاه هم به این بحث کمک می کنند.

 

شریفی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در رابطه با خطرات سند ۲۰۳۰ گفت: متاسفانه ما قبل از اینکه به این فکر کنیم که سند ۲۰۳۰ دارد به کشور وارد می‌شود این سند وارد شده است و اگر دقیق بررسی کنیم می بینیم که دانشگاه‌های ما دارند بر اساس سند ۲۰۳۰ کارهایشان را انجام می دهند.

مسئول بسیج دانشجویی دانشکده دکتر شریعتی با اشاره به مشکلات معلمان و اساتید اظهار داشت: اینکه جایگاه اساتید و معلمین متاسفانه در جامعه ما نزول پیدا کرده موجب شده است که خیلی از نخبگان ما امروز به دنبال این نباشند که بخواهند معلم و استاد دانشگاه شوند.

* آخوندی: در بحث حیا و حجاب نباید معطل مسئولان دانشگاه بمانیم

آخوندی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: مقام معظم رهبری در دیدار دانشجویان وقتی درباره بحث حجاب و حیای اسلامی صحبت کردند هم مسئولان دانشگاه را خطاب قرار دادند و هم دانشجویان مخصوصاً دانشجویان خانم را. قطعاً یکسری وظایف برعهده مسئولان دانشگاه قرار دارد اما ما نباید معطل مسئولان دانشگاه بمانیم.

وی با اشاره به لزوم تمرکز بیشتر در بحث آموزش و پرورش افزود: یک سری از سوالات و هویت سازی ها در دوران پیش از دانشگاه ایجاد می شود یک بخش هم برمی‌گردد به مسائل شخصیتی و روانشناختی که وجود دارد، نیاز به تمایز طلبی و جلب کردن توجه ها از مسائلی است که اگر در قبل از دانشگاه روی افراد در این مورد کار شود خیلی از مسائل حل خواهد شد.

* قوانین مربوط به حجاب در دانشگاه‌ها در مرحله اجرا به مشکل می‌خورند

این فعال دانشجویی با اشاره به قوانین که در رابطه با بحث عفاف و حجاب در دانشگاه‌ها وجود دارد گفت: با در این رابطه قانون زیاد داریم ولی همه قوانینی است که پشت در اجرا ماندند و اجرا نمی شود.

وی گفت: در قوانینی که وجود دارد صرفا روی بحث نظارتی تاکید نشده و به بحث آموزشی و پرورشی نیز پرداخته شده است ولی چون عزم جدی برای اجرای آن وجود نداشته مشکلاتی ایجاد کرده است.

این فعال دانشجویی افزود: سال ۹۵ ابلاغیه‌ای از سوی وزارت علوم علوم به دانشگاه ها درباره ایجاد کمیته توسعه و صیانت از عفاف و حجاب داشتیم ولی الان ما در چند درصد دانشگاه ها در سطح کشور ایجاد این کمتیه را می بینیم؟

 *  در برنامه های مذهبی مختلف دانشجویان با پوشش‌های مختلف حضور دارند

آخوندی با اشاره به اقداماتی که تشکل های دانشجویی می‌توانند در رابطه با بحث حجاب و حیای اسلامی داشته باشند، اظهار داشت: ما در برنامه های مذهبی مختلف داریم می بینیم که دانشجویان با پوشش های مختلف حضور دارند و گاهی دیده می شود برخی از آنهایی که پوشش مناسبی هم ندارند اعتقادات خیلی قوی‌ای دارند، این نشان می دهد این دانشجویان دین ستیز نیستند ولی آن گفت‌وگویی که باید در این حوزه شکل بگیرد شکل نگرفته است و آن چرایی برای این افراد تبیین نشده و یک سری سوالات بی جواب دارند. 

این فعال دانشجویی اضافه کرد: می‌بینیم که طرف مقابل ما با جذابیت هایی علیه حجاب تبلیغ می کند دقیقاً این آن چیزی است که ما باید به آن توجه کنید یعنی ما نیز باید با استفاده از جذابیت هایی که در بحث حجاب وجود دارد برای این مسئله تبلیغ کنیم.

وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری یکی از مسائلی که مطرح کردن این بود که تذکر در رابطه با حجاب با مدارا و محبت داده شود نه با خشونت به نظر می رسد این مسئله چیزی است که یک مقدار از سوی انتظامات در دانشگاه دارد کمرنگ می شود که خودش می تواند به تعداد افرادی که از روی دین ستیزی به بی حجابی روی آوردن را افزایش دهد.

* شریفی: محتوای دروس معارف و عمومی دانشگاه ها به هیچ عنوان پاسخگوی نیاز روز دانشجویان نیست

شریفی در بخش دیگری از سخنان خود با شرح به لزوم تحول در بحث محتوای کتب درسی اظهار داشت: پایه و بنیه فکری ما از دوران راهنمایی و دبیرستان شکل می گیرد به همین دلیل در این دوران باید توجه بیشتری به مسائل فرهنگی باشد، ما ظرفیت خیلی زیادی در دانشگاه داریم ولی متاسفانه از این ظرفیت اصلاً استفاده حداکثری صورت نمی گیرد.

این فعال دانشجویی ادامه داد: یکی از مسائلی که صدای دانشجویان را خیلی وقت است درآورده بحث محتوای دروس معارف و عمومی دانشگاه ها است که به هیچ عنوان پاسخگوی نیاز روز دانشجویان نیست. ما نیازمند کتبی هستیم که دانشجویان را در معرض مباحثه و گفت‌وگو قرار دهد و جای کتب شهید مطهری به جد احساس می شود.

*  نیازمند تکثیر شهید پالیزوانی‌ها در دانشگاه هستیم

مسئول بسیج دانشجویی دانشکده دکتر شریعتی با اشاره به مشکلاتی که در حوزه اساتید در دانشگاه وجود دارد هم گفت: در حوزه اساتید هم ما نیازمند تکثیر شهید پالیزوانی‌ها در دانشگاه هستیم که بتوانند تفکرات شهید مطهری را در دانشگاه به خوبی برای دانشجویان تبیین کنند.

وی گفت: یکی از مشکلات این است که اساتید دروس عمومی و معارف ما متاسفانه نمی توانند ارتباط خوبی با دانشجویان برقرار کنند. بنده فکر می کنم اساتید ما سواد رسانه ای و ارتباطی خوبی ندارند و کلاس به صورت خیلی خشک مثل کلاس های معمول دیگر پیش می رود.

شریفی با اشاره به قوانینی که در حوزه عفاف و حجاب برای دانشگاه ها تصویب شده خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات برمیگردد به قوانینی که در این حوزه تصویب شدند ولی متاسفانه ما شاهد اجرای آنها نیستیم و گاهی سلیقه‌ای با این قوانین برخورد می‌شود. این که کرامت انسان ها در برخورد با حراست دانشگاه حفظ نمی‌شود یکی از مسائلی است که باید با آن توجه شود و به نظر بنده عدم نظارت موجب چنین اتفاقی شده است.

* سهل انگاری در اجرای قوانین مربوط به حجاب

وی گفت: ما در خارج از کشور می‌بینیم در دانشگاه‌ها روی اجرای قوانینی که در بحث پوشش و مسائل دیگر وجود دارد با دقت نظارت می شود ولی متاسفانه در ایران روی مسئله نظارت بر اجرای قوانین حجاب با سهل انگاری برخورد می شود. 

* آخوندی: دانشگاه باید روی جامعه تاثیر بگذارد

آخوندی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: گاهی مسئولان دانشگاه برای این که از خود سلب مسئولیت کنند می گویند دانشجویان افرادی هستند که از خود جامعه به دانشگاه وارد شدند برای همین خیلی نمی‌توانیم کاری انجام دهیم به نظر بنده اینکه به دانشگاه یک نگاه کم اهمیت داشته باشیم درست نیست. چرا نباید از این سمت نگاه شود که دانشگاه باید روی جامعه تاثیر بگذارد.

 

این فعال دانشجویی گفت: یکی از مسائلی که کمتر به آن توجه می‌شود بحث تربیت پذیری افراد در دانشگاه است وقتی در ابعاد مختلف، در دانشگاه‌ها فضایی حاکم می‌شود این فضا چهره بیرونی دانشگاه را می‌سازد و به مراودات متداول دانشگاه تبدیل می‌شود.

وی یادآور شد: در این صورت نسل جدیدی که وارد دانشگاه می‌شوند و این فضا را می‌بینند همین شکل را به خودشان می گیرند حال اگر این فضا اسلامی باشد خود را با آن تطبیق می‌دهند و اگر مانند شکلی باشد که امروز داریم که که  با مدل اسلامی فاصله دارد باز هم خودشان را با آن تطبیق می‌دهند ،برای همین این دانشجویان در ابتدا نسبت به خیلی از مسائل دید خاصی ندارند و بعد از مدتی رنگ محیط را به خودشان می گیرند برای همین، این مسئله اهمیت موضوع را دو چندان می‌کنند. 

شریفی: انتقاد از عملکرد نهادهای فرهنگی در دانشگاه ها 

شریفی در ادامه با انتقاد از عملکرد نهادهای فرهنگی در دانشگاه ها و مسئولان  نهادهای  رهبری   در برخی از دانشگاه ها گفت: متاسفانه گاهی تنها کاری که از سوی نهاد در دانشگاهها می بینیم برگزاری نماز جماعت است و گاهی کسانی که در دفاتر نهاد هستند از آن نشاطی که رهبر معظم انقلاب مطرح می‌کنند بر خوردار نیستند و رابطه‌ای که با دانشجو دارند رابطه چندان خوب نیست. البته نمی‌خواهم این مسئله را به تمام دفاتر بسط دهم ولی گاهی رفتار ها دیده می شود.

آخوندی: برای مقابله با گروه‌هایی که علیه حجاب در دانشگاه تبلیغ می‌کنند کار خاصی برای انجام نمی شود

آخوندی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: متاسفانه نگاهی که از سوی مسئولان فرهنگی دانشگاه ها در رابطه با بحث حجاب می‌بینیم یک نگاه بی تفاوتی است و واقعاً کاری انجام نمی‌شود، گاهی هم دیده می‌شود که برخی گروه ها علیه حجاب در دانشگاه تبلیغ می‌کنند ولی کار خاصی برای مقابله با این گروه ها انجام نمی شود.

وی افزود: این رفتارها علیه حجاب گاهی در قالب برخی نشریات دانشجویی دیده می شود و گاهی هم به صورت نمادین مانور و حرکاتی در صحن دانشگاه در مخالفت با قوانینی که در رابطه با حجاب وجود دارد انجام می شود ولی در هر دو صورت می‌بینیم برخورد جدی با این اقدامات صورت نمی‌گیرد، حتی زمانی که می بینیم این حرکات تحت عناوین برخی تشکل ها که پسوند اسلامی هم دارند انجام می شود.

شریفی: نمی‌توان گفت در دانشگاه های مختص خواهران بی‌حجابی کمتر دیده می شود

شریفی در بخش دیگری از سخنانش گفت: دانشکده شریعتی یکی از دانشکده های خاص خواهران است بنده معتقدم فضای علمی را در این دانشگاه ها بهتر می توانند مدیریت کنند و از حواشی دور تر شود.

وی افزود: البته نمی‌توان گفت در دانشگاه هایی که به خواهران اختصاص دارد بی‌حجابی کمتر دیده می شود و گاهی برخی دانشجویان به بهانه اینکه دانشگاه مختص دختران است احساس می کنند می‌‌توانند با هر پوششی می‌خواهند رفت و آمد کنند.

* عزیزآبادی: ریشه‌ای به موضوع حجاب پرداخته نشده است/ فضای فرهنگی دانشگاه‌ها آشفته است

زینت عزیزآبادی مسئول هسته مسئله محور حجاب و عفاف سازمان بسیج دانشجویی هم در پایان این میزگرد، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در رابطه با حجاب و حیای اسلامی گفت: در این چند سال اخیر کارهای زیادی در جهت ترویج حجاب و عفاف انجام شده و NGO های مختلفی شکل گرفته اما سوال این است چرا اینقدر که باید اثر گذار نبوده است؟

* فرهنگ عفاف و حجاب حتی در نهادهای دولتی نهادینه نشده است

وی افزود: چرا بعد از تصویب مصوبه اجرایی فرهنگ عفاف و حجاب در سال 84 که طی جلسه ای شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید چیزی که در بطن جامعه هویداست برخلاف قوانین جامعه است. این در حالی است که در این مصوبه 26 دستگاه اجرایی را موظف به اجرای قوانین عفاف و حجاب می کند.

عزیزآبادی گفت: متاسفانه فرهنگ عفاف و حجاب حتی در خود نهادهای دولتی که موظف به اجرای این قوانین هستند نهادینه نشده است. به همین علت سال 98 برای بار دوم شورای عالی انقلاب فرهنگی طرح تکمیلی مصوبه 2142 را ارائه داد.

* آیا موقع آن نرسیده مسئولان دنبال کار کارشناسانه، دقیق و مدوم در حوزه حجاب باشند

مسئول هسته مسئله محور حجاب و عفاف سازمان بسیج دانشجویی گفت:  متاسفانه باید دوباره این قوانین را به مسئولین و مدیران سازمان ها و نهادهای دولتی یادآوری کنیم. آیا موقع آن نرسیده که به جای کارهای بیهوده و بی تاثیر که فقط مسئولیت را از دوششان برمی دارد دنبال کاری در خور به پشتوانه فکری کارشناسانه و دقیق و مدوم باشند.

وی افزود: اگر فلان مسئول یا مدیر فلان نهاد دولتی قدمی درست در راه بهبود کیفیت فرهنگ عفاف و حجاب بردارد چه بسا تاثیر مثبتی در رفتار بخشی از جوامع مرتبط با این نهاد ها را داشته باشد.

* فضای فرهنگی دانشگاه‌ها فضایی آشفته و سلیقه‌ای است

عزیزآبادی تاکید کرد: مقام معظم رهبری طی فرمایشاتی که در دیدار اخیرشان با دانشجویان داشتند به اهمیت موضوع حجاب در سطح دانشگاهها اشاره کردند این در حالی است که بارها و بارها ایشان برموضع عفاف و حجاب تاکید ورزیده اند و این نشان دهنده اهمیت موضوع است که در این برهه زمانی به تدریج در حال تبدیل شدن به مسئله ای کمرنگ  و بی اهمیت است.

مسئول هسته مسئله محور حجاب و عفاف سازمان بسیج دانشجویی یادآور شد: فضای فرهنگی ایجاد شده در دانشگاه‌ها فضایی آشفته و سلیقه ای است از آن طرف حجمه های فرهنگی  همچون شبکه‌های اجتماعی که جوان امروز متاثر از دنیای اطراف را ترقیب به الگو برداری از الگوهای نامتعارف رفتاری می کند و از آن طرف فرهنگ های مختلف تربیتی و رشد یافته که با افکار و رفتارهای گوناگون مواجهه هستیم. این در حالی است جای یک فکر و و رفتار منسجم و کارشناسانه در مواجهه با این امر در دانشگاه ها خالی است.

وی گفت: فکر می کنم بهتر است از مدرسه شروع کنیم و اولویت کار را به آموزش ابتدایی و کودکستان بدهیم آن زمانی که افکار این کودک در حال دسته بندی و شکل گیری است و بیشترین پذیرش و تربیت پذیری را دارد این وظیفه به عهده آموزش و پرورش است.

عزیزآبادی ادامه داد: آموزش و پرورش یکی از 26 دستگاهی است که در مصوبه 2142 ملزم به اجرای قوانینی است که به بهبود وضعیت حجاب و عفاف  منجر می شود .که این امر جز با بهره بردن از نظرات کارشناسان و متخصصان آگاه و دلسوز و ریشه یابی و طرح مسئله به اصلاح نحوه آموزش و کتب درسی، تربیت دبیران معتقد و مسئولیت پذیر و آموزشی مدوم به ثمر نمی رسد.

* افزایش قیمت چادر می‌تواند سدی برای کم کردن میل به انتخاب یا خرید این پوشش شود

وی با اشاره به موضوع گرانی پوشاک اسلامی، گفت: پارچه چادری که به علت نبود تولیدات با کیفیت و به روز، به صورت قانونی و غیر قانونی وارد کشور شده و با قیمت چند برابر ارزش واقعی به فروش می رسد و به علت پایین آمدن قدرت خرید اکثریت جامعه، می تواند سدی برای کم کردن میل به انتخاب یا خرید چادر شود.

عزیزآبادی تصریح کرد: این در حالی است که سطح شهر پر است از لباس‌های نامناسب و بی کیفیت که با حداقل قیمت، با واسطه یا بی واسطه وارد بازار می شود و مورد استقبال قشر کم درآمد جامعه قرار می گیرد. اگر سری به گالری ها و مزون های طراحی لباس بزنیم می بینیم که لباسهایی سنتی و اصیل با قیمت های گزافی به فروش می رسند.

وی با طرح این سوال که آیا تدبیری و برای تریبت و به کارگیری طراحان خوش ذوق و ارزشی در حوزه پوشاک شده است؟ گفت: یا برای تولید پارچه چادری از نظرات کارشناسان حوزه نساجی و صنایع تولید دستگاههای مرتبط برنامه ریزی درستی صورت گرفته است؟

مسئول هسته مسئله محور حجاب و عفاف سازمان بسیج دانشجویی گفت:‌ در اینجا جای برخی نهادها و دستگاههایی را که در مصوبه 2142 ملزم به اجرای قوانین حجاب و عفاف شدن را خالی می بینیم. از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، صدا و سیما، وزارت میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری ، شهرداری ها ی سراسر کشور ، نیروی انتظامی.

وی ادامه داد: این نهادها هریک به تنهایی می توانند در ترویج و تصیح فرهنگ و قوانین حجاب و عفاف نقش موثری در جامعه داشته باشند و باهم افزایی در راستای رسیدن به هدفی واحد یکدیگر را یاری دهند.

* ریشه‌ای به موضوع حجاب پرداخته نشده است

عزیزآبادی گفت: متاسفانه در این چندسال اخیر خیلی کارها شده ولی ریشه‌ای به موضوع پرداخته نشده و دغدغه مند کار را دست نگرفته اند. اگر غیر از این بود وضعیت کشور در این چند سال اخیر بحرانی‌تر و بی‌سامانتر نمی شد.

وی در پایان اظهار داشت: امیدواریم که به یاری خدا و با تلاش همه نهادهای تاثیر گذار بتوان قدمی در راستای بهبود کیفیت اوضاع کنونی حجاب در کشور برداشت .

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول